A program bemutatása
Felsőoktatási és köznevelési fejlesztések a Tokaj-hegyalja Világörökség témában
A Comenius Kar 2015 november végén zárta azt a kutatási-fejlesztési témáját, amely pedagógiai alapszakjai mellett a borkultúra irányába történő nyitást célozza. A fejlesztés olyan komplex szemlélettel zajlott, amely kitekintést jelent a Tokaj-hegyvidékre jellemző, az itt élő emberek igen nagy részének életét meghatározó téma felé, de amely egyúttal továbbviszi a Kar évszázados szakmai hagyományát, a pedagógiát is. Célja, hogy a környék népességmegtartó erejét és az itt élők saját környezetükhöz kötődését növelje, miközben ehhez köznevelési és felsőok-tatási támogatást is ad. Ennek érdekében az óvodai és az alsó tagozatos korosztályra célozva a kis-gyermekek gondolkodásának téma iránti érzékenyítését vállalta fel, a sok évszázados népi kultúra elemeinek bevonásával és modern korunkba ágyazásával. Ugyanakkor a Kar képzési rendszerébe is beépült a Tokaj-téma. A Világörökségünk téma kutatása és a pedagógiai fejlesztés tehát szervesen, mintegy szimbiotikusan egymáshoz kapcsolta a köznevelést és a felsőoktatást. A Kar oktatói – a speciális területekre külső szakemberek bevonásával – kidolgoztak egy olyan, a tantervi rendszerbe illeszkedő 10 kredit értékű modult, amely mind az óvodapedagógus, mind a tanító szakos hallgatóknak kínálja a Világörökségünk témát. Elkészültek a tanegységleírások, amelyek az általános kultúrtörténeti megközelítéstől a szőlőtermesztés-borkészítés és a gasztronómiai szempontból is kapcsolódó életmód témáján át a folklórhagyományokig és népi mesterségekig öt témakörbe tagolják a fejlesztési területet. A tantárgyfejlesztők munkájának eredménye továbbá a tanegységekhez tartozó óratervek kidolgozása, melyek ütemezetten és tartalmasabban bontják ki a témaköröket. Mindegyik tanegységhez részletes szakmai anyag is tartozik, ez a mintegy 40 íves és képekkel illusztrált munka a leendő tantárgyak oktatási segédlete, tankönyvi bázisa lesz. A kar négy oktatójának mentori vezetésével 12 települési helyszínen összesen 17 óvodában és isko-lában módszertani fejlesztés zajlott 24 pedagógus bevonásával. Ennek eredménye a felsőoktatási fej-lesztéshez kapcsolt órák és foglalkozások pilotja és a tartalmi fejlesztések helyi pedagógia progra-mokba építése. A fejlesztésbe bevont és a környék más érdeklődő pedagógusai részvételével a témá-ban egy 30 órás pedagógus továbbképzés zajlott le, amelynek kidolgozása és akkreditáltatása szintén a projekt keretében történt meg. A felvázolt eredménykomplexum bemutatására projektzáró konferencia épült. A szervezők megítélése szerint a program jelentős állomás a Kar fejlesztésében.
|