- TTK
- |
- Szervezet
- |
- Hallgatók
- |
- Tudomány
- |
- Nemzetközi
- |
- Jelentkezők
- |
- Kultúra
- |
- Alumni
- |
- Közlemények
Dienes-nap 2
Utolsó módosítás: 2016. május 20.
2016.05.27. Matematikai módszertani műhely az Eszterházy Károly Főiskola Matematikai és Informatikai Intézetében
Az Eszterházy Károly Főiskola Matematikai és Informatikai Intézete a Tanárképző Központtal és az ÉRPEK-kel közösen
2. Dienes-nap
elnevezéssel matematikai módszertani műhelynapot rendez 2016. május 27-én, melynek célja a matematika játékos, élményszerű oktatásának népszerűsítése, Dienes Zoltán szellemi hagyatékának ápolása. A műhelynapra szeretettel várjuk mindazokat, akik szívükön viselik a matematikaoktatás minőségét, akik hiszik, hogy a matematikát lehet érdekesen, játékosan, megismertetni és megszerettetni a gyerekekkel. A konferencia ideje alatt és helyszínén megtekinthető Szikora Tamás festőművész képeinek és Csatlós Csaba geometriai modelljeinek kiállítása.
A rendezvényre regisztrálni a következő címen lehet: https://io.ektf.hu/Dienes-Nap
Helyszín: Eger, Leányka utca 4., C épület
Részletes program
08:00-09:00 | Regisztráció, C földszint | |
09:00-09:15 | Megnyitó, C-124 | dr. Liptai Kálmán, az Eszterházy Károly Főiskola rektora |
09:15-10:00 | Plenáris előadás, C-124 | dr. Klein Sándor, Oláhné Téglási Ilona: Dienes Zoltán szellemi hagyatéka |
10:00-10:15 | Kávészünet | |
Rövid előadások, C-124 | levezető: Oláhné Téglási Ilona | |
10:15-10:35 | Wintsche Gergely ELTE, OFI |
A játékok és azok hatásai |
10:35-10:55 | Jan Guncaga Katolikus Egyetem, Rózsahegy, Szlovákia |
Néhány matematika módszertani gondolat Lesznyánszky András "Didaktika és Methodika" könyvében |
10:55-11:15 | dr. Liptainé Reszegi Ágnes Neumann János Középiskola és Kollégium |
Tudomány és művészetek tehetséggondozó műhely |
11:15-11:35 | Jaruska László Selye János Egyetem, Komarno, Szlovákia |
GeoGebra alkalmazásának lehetőségei gyakorlati feladatok megoldása során |
11:35-11:55 | Fehér Zoltán Selye János Egyetem, Komarno, Szlovákia |
GeoGebra alkalmazások a valószínűségszámításban |
11:55-12:15 | Petz Tiborné Széchenyi István Egyetem, Apáczai Csere János Kar |
Tanítóképzős hallgatók Dienes Zoltán nyomdokain |
12:15-12:35 | dr. Balogh Tamás, Beringer Dorottya, Sajben Stefánia A Matematika Összeköt Egyesület |
A mozgás és gondolkodás együttes élménye - a Medve Szabadtéri Matekverseny |
12:35-12:50 | Kiállítás bemutatók, C-emeleti aula | Szikora Tamás, Csatlós Csaba |
12:50-13:50 | Ebéd, C-emeleti aula | |
14:00-15:15 | Műhelyfoglalkozások | C-203, C-204, C-206, C-208 termek |
Libor Józsefné Apor Vilmos Katolikus Főiskola |
Varázs-matek 3. évfolyam |
|
Suga László Tompa Mihály Református Általános Iskola, Kazincbarcika |
Az osztó és a többszörös fogalmára épülő kártyajátékok 6. évfolyam |
|
Petrovicsné Telek Zsuzsanna Eszterházy Károly Főiskola |
Ki jut a várba? - Dienes Zoltán logikai játéka 8. évfolyam |
|
Dályay Zsuzsanna Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógiai Kar |
Játékok a Dienes-féle logikai készlettől a Setig 1-3. évfolyam |
|
15:15-15:30 | A műhelynap zárása, C-208 | Hoffmann Miklós, Oláhné Téglási Ilona |
Az előadások és foglalkozások rövid leírása
Klein Sándor, Oláhné Téglási Ilona | Dienes Zoltán üzenetei Dienes Zoltán, a "matematikatanítás varázslója" az általános iskolai matematikatanároknak írt könyvében ezt írta: "Az érdeklődés természetes ösztöne juttatta el az embereket az elmúlt néhány ezer év alatt oda, ahol ma vagyunk. Segítsük elő működését azzal, hogy a matematikatanulást haszontalan technikák magolásából izgalmas kérdések kutatásává változtatjuk. Ha a gyerekek örömteli izgalommal fogják várni a matematika órákat, ahol érdekes felfedezéseket tehetnek, ez az öröm felnőtt életüket is gazdagabbá teszi majd." Dienes Zoltán üzenetei ma épp olyan aktuálisak, mint amikor - fél évszázaddal ezelőtt - megfogalmazta őket. |
Wintsche Gergely adjunktus ELTE, OFI |
A játékok és azok hatásai Röviden összefoglalom, hogy a szakirodalomban milyen értelemben használják a játék fogalmát. Ismertetek néhány játékot a Matematika 5-8 újgenerációs tankönyvekből. Megosztom saját tapasztalataimat a játékokkal kapcsolatban. Ismertetem a kipróbáló tanárok visszajelzéseit, illetve a vélemények összesítését. |
Jan Guncaga egyetemi docens Katolikus Egyetem, Rózsahegy, Szlovákia |
Néhány matematika módszertani gondolat Lesznyánszky András "Didaktika és Methodika" könyvében Előadásunkban szeretnénk bemutatni a matematika alap-szabályokat, amelyeket Lesznyánszky András (1795-1860) fogalmaz meg a "Didaktika és Methodika" könyvében, amely megjelent Nagyváradon, 1832-ben. Bemutatunk néhány modellt, amelyek diákoktól származnak és az alsó tagozatos matematikában a természetes számok fogalmára építenek. |
dr. Liptainé Reszegi Ágnes középiskolai tanár Neumann János Középiskola és Kollégium |
Tudomány és művészetek tehetséggondozó műhely Egy-egy szűkebb téma köré csoportosítva rendhagyó műhelyfoglalkozásokat tervezünk, melyek során a tanulók megtapasztalhatják a matematika és más tudományok művészetekkel való kapcsolatát, a "létrehozás" élményét. Ezt követően a kiscsoportos 20-20 órás, heti ütemezésű foglalkozások egymással párhuzamosan működnek. A diákok elmélyülnek a fraktálok elmélete és létrehozása, a térábrázolási módszerek, térstruktúrák megjelenítései, valamint a kreatív geometria összefoglaló néven illetett témakör elemeiben. Bővítik szükséges matematikai, geometriai, informatikai, programozási és művészeti ismereteiket. Konstruktivitást, kreativitást előtérbe helyezve megfigyeléseket, elemzéseket végeznek. Mindegyik csoport valamilyen projektfeladaton is dolgozik, így a tudományos magyarázat, tervezés, modellezés, létrehozás fázisok az elkészült alkotásokban sikerélménnyel teljesednek ki. A műhely- és projektfoglalkozások a komplex tudományos ismeretbővítést, valamint a művészeti-vizuális kultúra terén várt fejlődést célozzák meg. |
Jaruska László adjunktus Selye János Egyetem, Komarno, Szlovákia |
GeoGebra alkalmazásának lehetőségei gyakorlati feladatok megoldása során Az oktatás során fontos szerepet tölt be a megjelenítés és a modellezés. Az előadásban olyan GeoGebra alkalmazások kerülnek bemutatásra, amelyek a diákok számára megkönnyíthetik a gyakorlati feladatok megértését és megoldását. Az alkalmazásokban mozgással, közös munkával és keverékekkel kapcsolatos feladatokkal foglalkozunk. A GeoGebra segítségével a diákoknak lehetőségük nyílik a kísérletezgetésre és a felfedező tanulásra. |
Fehér Zoltán adjunktus Selye János Egyetem, Komarno, Szlovákia |
GeoGebra alkalmazások a valószínűségszámításban Az előadásban bemutatjuk a véletlen jelenségek oktatásának egyes lehetőségeit GeoGebra felhasználásával. Foglalkozunk az iskolai matematika oktatásában hagyományosan szereplő véletlen jelenségek szimulációjával, kitérve azokra a jelenségekre is, melyek kísérletileg nem valósíthatók meg iskolai körülmények között. |
Petz Tiborné tanársegéd Széchenyi István Egyetem, Apáczai Csere János Kar |
Tanítóképzős hallgatók Dienes Zoltán nyomdokain Dienes Zoltán a matematikatanítás megújítását tűzte célul. Módszere, a manipuláción alapuló matematikaoktatás örömteli, izgalmas tanulást jelentett a hagyományos, mechanikus tanulással szemben. Éppen ezért a módszertanos órákon Dienes Zoltán nyomdokain haladva hallgatóimat arra ösztönzöm, hogy későbbi óráikon minél szemléletesebben adják át ismereteiket a jövő generációinak. A tanulás annál hatékonyabb minél több érzékszervünk bekapcsolódik. Ennek gyakorlására az évek során több ötletes anyagot készítettek hallgatóim, amelyek vagy a tantárgypedagógia kurzus során, vagy a későbbi munkájuk során alkalmazhatók. A Dienes-napon ezeknek az alkotásoknak a fényképeken keresztüli bemutatásával készülök. |
dr.Balogh Tamás, Beringer Dorottya, Sajben Stefánia A Matematika Összeköt Egyesület |
A mozgás és gondolkodás együttes élménye - a Medve Szabadtéri Matekverseny A Medve Szabadtéri Matekverseny egy matematikai-logikai csapatverseny, melyen az általános iskolák felső tagozatos tanulói és középiskolás diákok vehetnek részt. A verseny egyedülálló abból a szempontból, hogy a szabad ég alatt zajlik, és a csapatokat a feladatok megoldásán kívül fizikai kihívás is éri - a verseny ideje alatt különböző állomások között gyalogolnak. A versenysorozat 2016-ra elérte az országosan 7000 fős részvételi létszámot. Az előadás során ismertetjük a Medve Szabadtéri Matekverseny egyedi szabályrendszerét, bemutatjuk a verseny történetét, jelenét, és a további terveket. Szót ejtünk A Matematika Összeköt Egyesület működési filozófiájáról és a Medve Szabadtéri Matekversenyen kívüli egyéb tehetséggondozó programjairól is. |
dr. Libor Józsefné főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola |
Varázs-matek (1-4. évfolyam) Az első kérdés, ami felmerülhet a cím kapcsán, hogy miért kell az érdekesség a matek órán is? Néhány a lehetséges válaszok közül:
A fenti pontok kifejtése, minden témakörhöz példa bemutatása kapcsán szeretném színesíteni a tanító repertoárját a matematikatanítás területén. |
Suga László általános iskolai tanár Tompa Mihály Református Általános Iskola, Kazincbarcika |
Az osztó és a többszörös fogalmára épülő kártyajátékok (6-8. évfolyam) A foglalkozás során a SCOOLERS termékcsaládot mutatjuk be, melynek egyik kreatív fejlesztője voltam. Bevezetés az oszthatóság témakörébe: prímtényezők, az osztók száma, felépítése. Az 1x1-től 10x10-ig, a szorzótábla kicsit színesebben. Pókerezzünk a prímekért! |
Petrovicsné Telek Zsuzsanna hallgató, matematika-kémia tanárszak, MA Eszterházy Károly Főiskola, TTK |
Ki jut a várba? -Dienes Zoltán logikai játéka a matematikaórán (3-13. évfolyam) Dienes Zoltán játékának nemrég kiadott, felújított változatát az Eszterházy Károly Főiskola Gyakorlóiskolájában a tavaszi félév során több évfolyamon is kipróbálhattuk egy-egy matematikaórán. A játék sikere indított arra bennünket, hogy a műhelykonferencián bemutassuk, és népszerűsítsük a játékot azok számára, akik még nem ismerik - és azok számára is inspirációt adjunk, akik már találkoztak vele. |
Dályay Zsuzsanna adjunktus Szegedi Tudományegyetem, Juhász Gyula Pedagógusképző Kar |
Játékok a Dienes-féle logikai készlettől a Setig (1-3. évfolyam) Számos nagyszerű társasjáték alapja tulajdonképpen logikai készlet. A műhelyfoglalkozáson ezek közül ismerhetünk meg néhányat (Quarto, Panic Labor, Set, stb.), és a logikai készlet szokásos egykülönbséges sorozat-kirakásainak segítségével könnyen rá is hangolódhatunk a játékok gondolatmenetére. (A foglalkozást elsősorban 7-9 éveseknek ajánljuk.) |