Cím: H-3300 Eger, Eszterházy tér 1.; Postacím: 3301 Eger, Pf.: 43.; Tel.: +36 36 / 520 400

A program kulcsa a pedagógus!

Utolsó módosítás: 2021. július 22.

A Pusztavacsi Általános Iskolában forgatták legutóbb a Komplex Alapprogramhoz kapcsolódó Élménysuli Magazint. Az intézmény vezetői és az iskola egy hatodik osztályos tanulója is beszámolt élménysulis tapasztalatairól.

Szerencsések vagyunk, mert az iskolai jó hangulathoz nem csak a viszonylag jó infrastrukturális feltételek, a szép környezet, de a Komplex Alapprogram filozófiája is hozzájárul. A gyerekek is és a kollégák is szívesen járnak ide – kezdte Fodor Istvánné igazgatónő. Kistelepülési iskola lévén sok kihívás jut minden napra. De megtanultuk azt, hogy a hátrányokból kovácsoljunk előnyt. Ezt az utat járjuk évek óta, hogy a diákok, a szülők és a fenntartó megelégedésére dolgozzunk.

A Komplex Alapprogram bevezetése nagyon nagy hatással volt a munkánkra. Folyamatosan kerestük, keressük azokat a lehetőségeket, melyekkel a gyerekeket meg tudjuk segíteni a kompetenciák fejlesztésében, az eredményesség tekintetében. Célunk, hogy folyamatosan megfeleljünk az elvárásoknak és végső soron fel tudjuk készíteni tanulóinkat a középiskolára. Ez a hagyományos módszerekkel nem igazán ment, ezért döntöttünk a Komplex Alapprogram bevezetése mellett – osztotta meg tapasztalatait Fodor Istvánné. A program bevezetése magával hozta aztán az iskolai lemorzsolódás csökkenését és a tanulási motiváció javulását is.

A bevezetés időszakát nekünk is meg kellett szenvedni, mert egy teljesen más szemléletet kíván a pedagógusoktól, mint a megszokottak. Kell hozzá innovatív vezető, innovatív tantestület, és kell egy olyan fenntartó, aki támogatja ezt a fajta lehetőséget. De az első nehéz időszakot túlélve mi az első olyan intézmények között voltunk, akik elnyerték az Élménysuli címet. Megismertük az alapokat, és gyorsan beletanultunk az alkalmazásába is. A pedagógusok hamar megértették a módszer lényegét, az óratervezés rugalmasabbá vált. A program kulcsa a pedagógus: ha jól csinálja, akkor a program fenntartható, továbbfejleszthető, adaptálható a helyi sajátosságokhoz. Nem utolsó sorban egy olyan intézményben, ahol integráltan oktatunk „problémás" gyerekeket, ott is eredményre vezet, hiszen minden tanulónak biztosítja a lehetőséget, hogy jó legyen valamiben.

És hogy tanárként milyen a Komplex Alapprogrammal dolgozni? Ezt mesélte el nekünk Pongor Beáta intézményvezető-helyettes.

A módszertan nem volt teljesen ismeretlen a tantestület számára – kezdte a földrajz-történelem szakos tanárnő. A csoportmunkát, kooperatív munkát használtuk előtte is. De azért egy szemléletmódbeli váltásra mindenképpen szükség volt. A legnagyobb kihívás az volt, hogy pedagógusként vissza tudjunk vonulni, és átadjuk a főszerepet a gyerekeknek, mivel a csoportmunkák során teljes mértékben rájuk kell hagyatkozni. Ők dolgoznak, és csak akkor segítünk, ha ők segítséget kérnek. Ez egy vezető pedagógus számra nagyon nehéz feladat. Nagyon nehéz, hogy ne szóljon bele, ne javítsa a hibákat menet közben. Másrészt igen fontos, hogy a gyerekek közül mindenki szerephez juthat az alprogrami foglalkozások alatt. Együttműködve, csoportban tevékenykednek, így a társas , szociális kompetenciáik is nagymértékben fejlődnek. Ráadásul nagyon sok olyan dologgal foglalkozunk, amit ők majd a mindennapi életben alkalmazni tudnak. Óriási sikerélmény, mikor egy olyan tanuló, aki addig meg sem szólalt kiáll, és előad egy foglalkozást a többiek számára. És sikerélmény az is, ha egy témát teljesen más szemszögből sikerül feldolgozni.

Mindenkinek ajánlom a KAP képzéseit – tette hozzá Pongor Beáta. Aki belevágna, ne ijedjen meg tőle: egy teljesen új módszertannal fognak találkozni, ami megtanulható, alkalmazható, és a gyerekek nagyon várják, nagyon szeretik.

Végül az intézmény egy 6. osztályos tanulóját kérdeztük, arról, jó-e Élménysuliba járni.

Olyan dolgokat tanulunk, amiket a hétköznapi életben lehet használni – kezdte a mondandóját Fanni. Én egyébként is szeretek tanulni, de ebben az iskolában ráadásul nagyon barátságosan bánnak a diákokkal. Itt is vannak persze elvárások, amiket teljesíteni kell. A legjobban a KIP-es órákat szeretem: ezeknek vannak szabályai, alapelvei, amiket óra elején átismételünk. Utána kiosztjuk a szerepeket: kistanár, beszámoló, írnok, idő- és eszközfelelős. A kistanár kiosztja a feladatokat, és elmondja, ki hogyan vegyen részt a munkában. Mikor elkészültünk, kiállunk a tábla elé és a beszámoló bemutatja mi volt a feladat, hogyan oldottuk meg. Ezt követően megkapjuk az egyéni feladatokat, amit a füzetbe leírunk. Szeretjük ezeket az órákat, mert megtapasztalhatjuk kinek mi az erősége, miben a legjobb!

Forrás: komplexalapprogram.hu


< Vissza